Fläskfilé i glöggsås

Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Här om dagen hittade jag det här spännande receptet hos Jennie Benjaminsson. Fläskfilé i glöggsås. Det blev lördagsmiddag för mig och maken. Receptet hittar ni här. Men jag lägger in det hos mig också så att jag själv inte tappar bort det om det skulle försvinna från Jennies blogg. För det blev fantastiskt gott!
 
Ingredienser
800 g fläskfilé
3 dl rödvinsglögg
2 msk balsamvinäger
2 msk olivolja
1 msk kinesisk soja
2 clementiner
2 vitlöksklyftor, krossade
ett par kvistar färsk timjan
salt & svartpeppar
1 msk smör
 
glöggsås
marinaden från köttet
2 dl matlagningsgrädde
1 msk kalvfond
salt & svartpeppar
 

Tillredning

Putsa och skär köttet i 4 cm tjocka medaljonger och lägg dem i en skål. Blanda köttet med glögg, balsamvinäger, olivolja och soja. Dela clementinerna och pressa ner saften i marinaden. Lägg även clementinskalen i marinaden samt vitlöksklyftor och timjanskvistar. Täck köttet och ställ in det i kylen i minst 4 timmar, men gärna över natten.
 
Tag upp köttet ur marinaden och krydda det med salt och peppar. Sila marinaden och ställ den åt sidan. Smält smör i en stor stekpanna och bryn köttet hastigt runt om på hög värme. Sänk värmen och tillsätt marinad, grädde och kalvfond. Låt köttet sjuda klart i såsen, ca 10 minuter, och smaka sedan av med salt och peppar.

Postat av: Johanna

Ser supergott ut! ska nog testa. följer henne på insta och hon verkar göra suveränt bra mat jämt

2013-11-26 @ 16:43:16
Postat av: Lina

Såg himla gott ut! Det får bli vårt fredagsmys imon, köttet ligger nu i marinad och luktar fantastiskt. Tack för tipset!

Svar: Varsågod! Hoppas ni blir nöjda :)
Anna

2013-11-28 @ 23:02:05
http://www.marmin.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: