Min graviditet så här långt

 
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Jag har inte skrivit så mycket om min graviditet än så länge så jag tänkte att det är dags för en liten sammanfattning so far. Det här är lika mycket för mig som för er. Tror att jag kommer uppskatta att den här texten finns i framtiden då jag vill friska upp mitt minne om hur det faktiskt var. Så jag tar inte illa upp om ni inte orkar läsa min lilla novell här nedan :)
 
Statistik
Jag är nu i vecka 18. För att vara exakt så har 17 veckor och 6 dagar gått (17+6). Jag är alltså i trimester 2. Det är 154 dagar kvar till beräknad förlossning och 45 % av graviditeten har passerat. Beräknat födelsedatum är 31/12 men jag hoppas att hon eller han håller sig inne i några dagar till.
 
Hur jag mår
Just nu mår jag väldigt bra men är tidvis fortfarande ganska trött. Det är skönt att ha semester nu så att jag kan ta dagen som jag vill och faktiskt vila lite under dagen om det skulle behövas. I början av min graviditet mådde jag illa ganska mycket men jag har inte spytt något alls. Nu får jag bara illamående om jag har överansträngt mig, varit i solen för länge eller slarvat med maten. Jag trivs inte heller med att sitta i gassande sol för länge utan trivs bättre i skuggan där det är svalt. Men det gick väldigt bra förra veckan då vi gjorde dagsutflykter till öar flera dagar eftersom vinden svalkade fint. Jag har också märkt ganska länge hur lite som behövs för att jag ska bli övertrött. En hel dag med planer och sena kvällar brukar resultera i att jag känner mig bakis dagen efter. Så det undviker vi i största mån.
 
Kost
Jag har inga konstiga "cravings". I början av graviditeten var jag hela tiden väldigt sugen på leverpastejmackor. Det blev en del sådana. Min älskade man såg till så att det alltid fanns ett paket i kylen. Jordgubbar har jag också ätit väldigt mycket av även om suget efter dem inte har varit större än andra år. Just nu tycker jag inte om feta såser på burk typ bearnaise och liknande. Jag kan ta en liten klick men inte mer. Innan äälskade jag såna såser. Jag har inte heller något sug efter en köttbit men har inga problem med att äta det om det serveras. Om ni frågar min man så skulle han sammanfatta det hela med att jag gillar mer billigt än dyrt. Åtminstone när det gäller kött. Alltså hellre flintastek, annat griskött och hotdogs än oxfilé och finkorv. Det jag saknar mest är ostarna som jag inte får äta. Gruyère för att den inte är pastöriserad, brie och chèvre för att det är mögelostar.
 
Dryck
Jag saknar faktiskt inte alkoholhaltiga drycker särskilt mycket. Speciellt inte vin. Idag var första gången då jag gärna hade velat ha ett glas rött. Min man tog sig ett glas medan han lagade köttfärssåsen till lasagnen som också den skulle få koka i vin. Jag luktade lite på vinet och då var första gången det luktade gott. Just själva grejen påminner mig också om i början när jag lärde känna Johan. Då lagade han ofta just köttfärssås eller lasagne till mig och vi tog alltid varsitt glas under tiden vi lagade maten. Mys. Annars är det himla lätt att fixa till alkoholfria drinkar som smakar utmärkt. Jag har också smakat många goda alkoholfria cider och mousserande drycker. På midsommarafton hade jag till och med alkoholfria snapsar till maten som jag hittade på Systembolaget.
 
Övrigt
Min mage och mina bröst är större, men jag trodde faktiskt att magen skulle vara större än den är. Antar att det är lite olika. Vi har ju alla olika förutsättningar både invändigt och utvändigt. Jag längtar lite till magen är så där jämn och fin, just nu känns det som att det är mest nertill den har vuxit. Men å andra sidan så kommer jag nog vara ganska trött på stor mage i slutet av graviditeten så det är lika bra att den tar tid på sig att växa. Än så länge har jag gått upp ca 4 kilo. Om 1,5 vecka är det dags för rutinultraljudet. Det ska bli väldigt kul att få se bebis igen, hoppas också vi kan få se om det är en liten pojke eller flicka där inne. Jag har i princip inte köpt några mamma-kläder än. Bara en klänning. Den kom till mest av en slump för att jag tyckte den var så söt.

Postat av: Harriet

Fint att kunna följa dig/er på er resa att bli föräldrar. Ser fram emot mera info. Kram

Svar: Härligt! Då ska jag göra fler sådana här inlägg när jag känner att det finns mer att berätta :)
Anna

2013-07-30 @ 20:20:55
Postat av: mamma

Håller med! Roligt att följa:)

Svar: Bra :)
Anna

2013-07-31 @ 00:19:03
Postat av: Anna

Men alltså... man blir ju alldeles tårögd...phu hu... MYS!

Svar: Ja, det är en riktigt härlig tid just nu. Köpte precis en bunt gravidkläder på nätet också. Mysigt :)
Anna

2013-07-31 @ 14:29:47

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: