Choklad- och kokosrutor

 
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Hos mamma och pappa har det varit många fikastunder som det alltid blir i dessa semestertider. De här kakorna bjöd jag på efter Leila Lindholms recept. Det blir ca 24 bitar. Så här lyder det:
 
Botten

175 g mjukt smör

3 dl strösocker

1 ½ dl kakao av god kvalitet 

½ dl ljus sirap

1 nypa salt

3 ekologiska ägg

1 ½ dl vetemjöl

 

Toscasmet

75 g smör

1 ½ dl ljus sirap

¾ dl matlagningsgrädde

3 dl strösocker

200 g kokosflingor 

 

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör och strösocker vitt och krämigt.
3. Rör ner kakao, sirap och salt.
4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.
5. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten.
6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 30–35 minuter. Prova med en sticka, stickan ska vara lite kladdig. Låt kakan svalna.

 

Toscasmeten

1. Smält smör, sirap, matlagningsgrädde och strösocker till i en kastrull och koka samman 5 minuter. Tillsätt kokosflingor och låt koka upp.

2. Häll toscan över kakan och grädda ytterligare 10 minuter. 

 

Annas kommentar

Det här är verkligen en jättegod kaka! Det jag tyckte var svårt med receptet var vilken form jag skulle använda. Menar hon en långpanna eller en mindre form? Jag valde till slut en form som var ca 20x30 cm stor och tror att det var rätt för annars hade kakorna blivit mycket tunnare och det känns ju inte lika kul... Hellre två tjockare lager och istället skära mindre bitar om du frågar mig :)

 

Postat av: mamma

En verkligt god kaka:)

2013-07-25 @ 17:48:21

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: