Hallonrutor

 
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 1:3,5-5,6 IS
 
250 g smör
5 dl strösocker
3 ägg
4,5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
Frysta Hallon
 
1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret på medelvärme i stor kastrull. När allt är smält ta av kastrullen från värmen och blanda ner strösocker och ägg (ett i taget) OBS! Bara röras ihop, inte vispa!
3. Blanda mjöl och vaniljsocker i en skål och rör ner försiktigt i smeten.
4. Bred ut smeten i en långpanna eller form klädd med bakplåtspapper. Strö över hallon och tryck ner dem lite i smeten. Grädda i ca 30 min tills kakan fått fin färg.
5. Låt svalna, skär i rutor och pudra med florsocker.
 
Annas kommentar
Jag har gjort kakan vid två tillfällen nu och den har blivit lika god båda gånger. Jag gjorde min kaka i en mindre form, ca 20x30 cm. Då upplevde jag att kakan behövde vara inne lite längre än 30 min. Min var inne ca 40 min. Jag använde blandade frysta bär i stället för hallon eftersom det var vad jag hade hemma. Det perfekta med den här kakan är att det går så fort att göra den och man har nästan alltid alla ingredienser hemma. Receptet har jag snott av I huvudet på EmmyEn av mina absoluta favoritbloggar :)

Postat av: mamma

Mums! :)

2013-01-10 @ 23:04:27

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: