Franska marängcupcakes

 
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
Trots att det bara blir mer och mer snor i näsan så känner jag att jag behöver börja rycka upp mig lite. Därför har jag idag tagit en liten liten promenad och bakat Leilas franska marängcupcakes. De blev så himla söta och goda. Frågan är bara vad jag ska göra med alla 34 maränger nu? En del av mig vill bjuda hem folk som får äta upp dem medan den största delen av mig bara vill vara ensam och fortsätta kurer mig. Så får det bli. En kopp kamomillte med honung och några smörgåsar står på tur. Receptet här nedan ska bli 12 st men eftersom jag hade så mycket äggvitor så gjorde jag en större sats.
 
Ingredienser
7 st ekologiska äggvitor 
5 dl strösocker 
1 nypa salt 
50 g mandelspån 
100 g mörk kvalitetschoklad 70% 
 
Topping
4 dl vispgrädde 
1 ask färska hallon 
0.5 ask jordgubbar 
1 näve bigarråer
 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Blanda äggvita, strösocker och salt i en rostfri bunke.

3. Sätt bunken i ett vattenbad (över kokande vatten).

4. Vispa för hand tills sockerkristallerna smält och marängen är cirka 60–65 grader.

5. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen länge på hög hastighet i maskin tills den svalnat.

6. Rosta mandelspånen i en torr kastrull eller stekpanna.

7. Smält chokladen i ett vattenbad och vänd ner den och mandeln lite slarvigt så att marängen blir randig.

8. Klicka ut marängen i pappersformar och grädda dem i ugnen i cirka 50 minuter. De ska vara mjuka och sega i mitten.

9. Vispa grädden fluffig och klicka ut den på marängerna. Garnera med färska bär.


 

Postat av: Pappa

Dom marängerna ser så goda ut så skicka några till mig.

Svar: Jag ska fundera på saken, det finns nog en stor risk att de går sönder på resan ;)
Anna

2013-02-10 @ 18:30:17
Postat av: Anna . P

Mm, dom ser smarriga ut! :-) Hade gärna kommit på en fika & hjälpt dig bli av med några.. ;-)

Svar: Du är alltid så välkommen på fika :)
Anna

2013-02-11 @ 10:48:42

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: