Att rensa rabarber


Att rensa rabarber
Fotograf: Anna Guste
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS

Igår tog jag tag i rabarbern som vuxit sig megastor. Så här gör jag när jag rensar rabarber, fick lära mig det när jag var liten av mamma och mormor:

- Drar försiktigt upp dem en och en, man vill ju inte råka få med roten.
- Lägger dem på ett bord och hämtar två bunkar, en skärbräda och en kniv.
- Skär av blasten och slänger på marken.
- Skär av ändknölen och slänger i den ena bunken.
- Sen tar jag det som är kvar och skalar bort "skinnet" med hjälp av kniven.
- Dela sen stjälken i små bitar och lägg i den andra bunken.
- Frys in i påsar eller använd på en gång.
- Blasten och renset lägger jag på komposten.

Igår hade jag en stor skörd. Jag satt i 45 minuter innan jag var färdig och då återstod ca 2 liter som jag kunde frysa in. Perfekt att ta fram till fikabaket när man väntar besök. Det vanligaste är att jag brukar göra en rabarber- och hallonpaj. Min man är inte dunderförtjust i rabarber men att blanda upp det med något annat brukar gå bra. Fick också ett tips om att man kan göra rabarbermuffins från svärmor. Det vill jag nog testa nästa gång det står bakning på schemat.

Nu hoppas jag att rabarbern växer sig lika stor minst en gång till i sommar :)

Postat av: Syster

Ja, det är ett bra sätt mamma och mormor lärt oss. Såg att du hade en rosfri bunke också, precis som det ska vara :)

2012-05-28 @ 21:47:52
Postat av: Syster

Ja, det är ett bra sätt som mamma och mormor lärt oss. Såg att du använde en rostfri bunke också, precis som det ska vara :)

2012-05-28 @ 21:50:44
Postat av: Syster

Ja, det är ett bra sätt som mamma och mormor lärt oss. Såg att du använde en rostfri bunke också, precis som det ska vara :)

2012-05-28 @ 21:51:29

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: