Oooey gooey brownie

 
Utrustning: Canon EOS 7D + EFS 18-200 1:3,5-5,6 IS
 
De här godsakerna fick bli den här julens signum. Jag bakade dem i förra veckan och bjöd dem till fika på lördagens minijulafton. Några fick också följa med hit till Göteborg och blev gårdagens dessert tillsammans med lite bär och grädde då vi var på middag hos Lina och Johan. Jag tänker mig också att de ska få bli en liten liten del av nyårsaftons dessert som vi har tagit på vår lott att fixa. Det är en väldigt mastig kaka och räcker därför länge. Receptet kommer från början från Jennie Benjaminssons hemsida Kalasgott men det finns tyvärr inte kvar där så jag fick hitta det på annat håll.  
 
Botten
120 g Smör
120 g Mörk Choklad
3 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
2 Ägg
3 dl Vetemjöl
2 msk Kakao
1 krm Salt
100g hackad Mjölkchoklad
 

150g minimarshmallows

1 burk Dulce de Leche

(dvs en burk kondenserad mjölk som kokas på svag värme i 3-4 timmar. Burken skall vara täckt under hela kokningen. Låt svalna innan burken öppnas)

 

Chokladtryffeltäcke
125 g hackad Mjölkchoklad
125 g hackad Mörk Choklad
1,5 dl Vispgrädde

 

How to:

Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten blir jämn och fin. Bred ut smeten över en mindre plåt med bakplåtspapper, ca 20x30cm. Grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min. Tag ut kakan ur ugnen (den får gärna vara ganska kladdig) och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, det ska inte ta färg. Bred på dulce de leche. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de lechen. Låt stelna och skär i bitar. Servera gärna med en klick vispad grädde och lite färska bär.


Postat av: Anonym

Bland det godaste jag ätit!! Nu ska jag försöka göra egna o hoppas dom blir lika goda som dina :)! Kram Anna W

2013-12-10 @ 17:04:54

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: