Recept på broccolisoppa


Då ett recept på broccolisoppan har önskats så kommer det här:

Ingredienser
1/2 purjolök
500 g färsk broccoli
vatten
2 buljongtärningar
1 burk vita bönor (400g)
4 msk creme fraiche
1 tsk salt
2 tsk citronjuice
200 g skalade räkor
(chiliolja)

 Gör så här
 Skär purjolöken i tunna sivor. Fräs dem i margarin i en kastrull. Skär broccolin i bitar och tillsätt det till purjolöken. Häll på 1,2 liter vatten och 2 buljongtärningar. Låt soppan koka i 15 minuter utan lock. Skölj de vita bönorna och tillsätt i soppan. Mixa soppan slät med stavmixer (enklaste sättet) eller i matberedare. Vispa ner creme fraiche, salt och citronjuice. Servera med räkorna och ringla gärna över lite chiliolja.


Egna anmärkningar
Tyckte att min soppa blev lite lös så jag skulle rekommendera lite mindre mängd vatten. Eftersom jag inte är så förtjust i skaldjur så struntade jag i räkorna och hällde bara på lite krossade linfrön på min portion i stället. Jag kan tänka mig att det fungerar lika bra med krossade nötter också eller vad du själv tycker om att toppa soppan med.

Enjoy!


Postat av: Marie

Mums. Soppa är så gott med lite bröd till. =)



Jag använder mig av ett program som heter Picasa 3, gratis att ladda ner. =)

Kram

2010-04-27 @ 07:21:38
http://mandelstrom.webblogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: